Ångerrätt

Ångerrätt

Vid köp på internet har du som huvudregel 14 dagars ångerrätt. Ångerrättsfristen börjar löpa från den dag du tog emot varan eller i det fall det rör sig om en tjänst, dagen då du genomförde köpet. Observera att andra regler kan gälla för specifika Produkter/tjänster. Det är därför viktigt att du läser aktuell Produkt/tjänst villkor noggrant. Om varan består av flera delar börjar ångerfristen gälla den dag du fått den sista delen i besittning. Kund står själv för returkostnaderna. Varan ska returneras i säljbart skick i obruten originalförpackning. Kontakta alltid vår kundtjänst innan du returnerar varan.

Återbetalning sker så snart som möjligt, dock senast 14 dagar efter att vi tagit emot ditt meddelande om att du vill nyttja din ångerrätt, under förutsättning att vi har mottagit varan. Administrationsavgift återbetalas inte vid utnyttjande av ångerrätten.

Undantag då ångerrätten inte gäller

Då tjänsten är fullgjord, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten har fullgjorts
– Vid köp av varor som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som har fått en tydlig personlig prägel,
– Vid köp av varor som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl när förseglingen är bruten, exempelvis underkläder, badkläder och hudvårdsprodukter.
– Vid köp av ljud- eller bildupptagning eller ett datorprogram när förseglingen har brutits av konsumenten,
– Vid köp av lösnummer av en tidning eller en tidskrift,
– Vid köp av digitalt innehåll som levereras på något annat sätt än på ett fysiskt medium, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till leverans på detta sätt och gått med på att det inte finns någon ångerrätt, eller
– Vid köp av tjänster som det säljande företaget tillhandahåller på en bestämd dag eller under en bestämd tidsperiod, t ex kulturevenemang, idrottsevenemang, fritidsaktivitet, servering, catering, inkvartering, varutransport eller biluthyrning.

Ej avhämtade försändelser och missade bokningar

Om en försändelse inte hämtas ut hos ombud inom aviserad tid kommer Reanu (Marketing corporation of sweden) debitera kund för returkostnaderna. Dessa kostnader inkluderar returfrakt, fraktavgift samt administrativ avgift för Reanu (Marketing corporation of sweden) Produkter/tjänster hantering av returen. Notera att ej uthämtade försändelser inte gäller som utnyttjande av ångerrätten. För att utnyttja ångerrätten behöver du som kund hämta ut den beställda varan och sedan returnera densamma.

I det fall du gjort en tidsbokning hos en av våra partners och uteblir från en sådan bokning, förbehåller sig Reanu (Marketing corporation of sweden) och partner rätten att debitera dig som kund en avgift som motsvarar dealpriset. Reanu (Marketing corporation of sweden) och partner förbehåller sig även rätten att debitera dig som kund en skälig avbokningsavgift i den mån du avbokar en tidsbokning inom 24 h för utsatt tid. Detta stycke gäller inte om vår partner angett andra villkor för avbokning eller missade bokningar.